
Lidl’s biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven keurmerk is op de Biobeurs verkozen tot biologische product van het jaar. De biologische kaas kreeg het keurmerk, omdat ze een stap verder gaan op dierenwelzijn en milieu. Tot voorheen hadden biologische producten een 3-sterren Beter Leven keurmerk, dat is vorig jaar veranderd na strengere eisen vanuit het keurmerk. De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer. In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale.
“We zijn trots dat we deze award hebben gewonnen. Het is voor ons een erkenning voor het feit dat wij voorop lopen wat betreft het verduurzamen van ons assortiment en laat zien dat onze Biologische 3 sterren Beter Leven kaas een innovatieve introductie is”, aldus Chantal Goenee, duurzaamheidsadviseur Lidl Nederland.
Lidl heeft de kaas in september vorig jaar geïntroduceerd samen met kaasleverancier Vandersterre en was hiermee de eerste supermarkt met een duurzamere en diervriendelijkere kaas met het Biologisch én het 3 sterren Beter Leven keurmerk. Lidl draagt hiermee bij aan de verdere ontwikkeling van dierenwelzijn en de integrale verduurzaming in de melkveehouderij.
Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: “We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe.”
Van de totaal 39 productinzendingen, gingen er na 13.893 stemmen, vijf finalisten door naar de finale van Bioproductverkiezing 2023. Na een korte pitch werd de winnaar gekozen door de driekoppige vakjury.
Tweede en derde prijs
Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van VOF de Zwaanheuvelhoeve’ won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeld pot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs. De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality.
*Het achterlaten van uw e-mailadres is optioneel, indien u kans wilt maken op een prijs is dit wel vereist.